Ir al contenido principal

EL CONNECTIVISME

 EL CONNECTIVISME 

Ès una  teoría del aprenentatge desenvolupada per George Siemens i Stephen Downes.

Defensa que el coneixement es construeix a través de xarxes d’informació i connexions entre persones, tecnologies i recursos digitals. En l’era digital, l’aprenentatge ja no depén únicament de la memòria individual, sinó que s’expandeix mitjançant la interacció amb altres persones i sistemes tecnològics.


Principis Clau del Connectivisme

  1. L’aprenentatge ocorre en xarxes → No és només un procés intern, sinó que es basa en la connexió amb diverses fonts externes (persones, bases de dades, comunitats en línia).
  2. La tecnologia és essencial → Internet, les xarxes socials i les plataformes digitals tenen un paper fonamental en la construcció del coneixement.
  3. El coneixement està en canvi constant → La informació evoluciona i es renova ràpidament, per la qual cosa l’aprenentatge ha de ser continu.
  4. La capacitat de filtrar i avaluar la informació és clau → No es tracta només d’accedir a dades, sinó de discernir quines són rellevants i fiables.
  5. L’aprenentatge no és exclusivament humà → Pot ocórrer també dins de dispositius, intel·ligència artificial o sistemes organitzatius.

🔹 Avantatges i desafiaments del connectivisme

✅ Avantatges:
✔️ Aprenentatge més dinàmic i interactiu.
✔️ Desenvolupa la capacitat d'autogestió i d'aprendre al llarg de la vida.
✔️ Permet accedir a informació actualitzada i global.
✔️ Fomenta la col·laboració i la creació de coneixement compartit.

⚠️ Desafiaments:
❌ La sobrecàrrega d’informació pot dificultar l’aprenentatge.
❌ És necessari tindre habilitats digitals i capacitat crítica per filtrar informació.
❌ No tots tenen accés igualitari a la tecnologia i internet.


Aplicacions del Connectivisme en l’Educació

📚 MOOCs (Cursos massius en línia): Plataformes com Coursera o EdX faciliten l’aprenentatge col·laboratiu.
🤝 Xarxes socials i comunitats virtuals: L’aprenentatge es desenvolupa a través de fòrums, blocs i grups en línia.
💡 Ús de la intel·ligència artificial i el big data: Per personalitzar l’educació segons les necessitats de l’estudiant.

El connectivisme reflecteix la manera en què aprenem en un món interconnectat, on l’accés a la informació i la capacitat d’establir connexions determinen la qualitat de l’aprenentatge. 🚀


🔹 Diferències entre el connectivisme i altres teories de l’aprenentatge

TeoriaCom es produeix l'aprenentatge?Exemples
ConductismeA través d'estímuls i respostes.Classes magistrals, exàmens tradicionals.
CognitivismeL'aprenentatge és un procés mental intern.Mapes conceptuals, organització de la informació.
ConstructivismeL'alumnat construeix el seu coneixement mitjançant l'experiència.Aprenentatge per projectes, treball cooperatiu.
ConnectivismeL’aprenentatge ocorre en xarxes i a través de la tecnologia.MOOCs, xarxes socials, aprenentatge en línia.


🔹 Conclusió

El connectivisme és una teoria clau per entendre com aprenem en l’actualitat, en un món on la informació està en constant canvi i es distribueix a través de xarxes digitals. Les tecnologies educatives, les xarxes socials i la intel·ligència artificial són fonamentals en aquest procés, fent que l’aprenentatge siga més col·laboratiu i accessible.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Tecnologia, Entreteniment i Disseny

Tecnologia, Entreteniment i Disseny   El video adjunta, el considerem, TED é s a dir,   Tecnologia, Entreteniment i Disseny   en anglès;  organització sense ànim de lucre que es dedica a   difondre idees que val la pena compartir , normalment en forma de   xerrades breus i potents   (TED Talks) que poden tractar temes com la ciència, l’educació, la psicologia, la cultura, l'activisme, la innovació, etc. Aquesta proposta trenca en el model tradicional, i pretén motivar, obrir portes i fer conèixer  una educació més   inclusiva, flexible i centrada en l’alumne .  És especialment rellevant en l’era digital, on els recursos en línia poden complementar (i fins i tot millorar) l’experiència d’aprenentatge.  Els videos permeten q ue cada alumne aprenga al seu ritme, repetint les lliçons si cal i avançant quan estigui preparat. Açó es una bona ferramenta a la que es pot acudir per recordar información o termes. La proposta de la c...