Ir al contenido principal

“Empantallats”: una mirada crítica a la tecnologia educativa

En aquesta entrada vull compartir una ressenya del treball acadèmic titulat “Empantallats”: una reflexió crítica sobre l’ús de les TIC en educació, elaborat per Michael McGeary com a part del seu Treball de Fi de Màster (TFM) al Màster Universitari de Formació del Professorat de la Universitat de les Illes Balears.


Aquest treball planteja una reflexió profunda i crítica sobre l’impacte que tenen les tecnologies digitals, especialment les pantalles, en el context educatiu actual. McGeary parteix d’una realitat cada vegada més evident: la presència de dispositius digitals s’ha convertit en una constant dins i fora de les aules. Això, lluny de representar automàticament un avenç, obre interrogants importants sobre la seva funció, els seus efectes i el seu sentit pedagògic.

L’autor qüestiona la idea que la simple incorporació de tecnologia comporti una millora en els processos d’ensenyament i aprenentatge. De fet, defensa que l’excés d’ús de pantalles pot tenir conseqüències negatives, com la reducció de la concentració, la pèrdua d’interacció social o la dependència tecnològica. Així mateix, alerta contra la “il·lusió de modernitat” que sovint acompanya la digitalització de les escoles, quan aquesta es duu a terme sense una reflexió pedagògica sòlida ni una formació adequada per part del professorat.

El treball destaca també la necessitat d’un ús equilibrat i conscient de les TIC, proposant un model on la tecnologia sigui una eina al servei de l’aprenentatge, però no el seu eix central. Segons McGeary, les TIC poden aportar molt valor educatiu si s’integren amb criteri i intenció didàctica, com a suport a la creativitat, la participació activa i l’aprenentatge significatiu. Tanmateix, subratlla que això només serà possible si es parteix d’una planificació rigorosa i contextualitzada.

Pel que fa a l’organització del treball, aquest es desenvolupa a través de dues línies complementàries: per una banda, un marc teòric que recull les principals aportacions sobre les TIC en educació; i per l’altra, una anàlisi crítica dels riscos i oportunitats que ofereixen. L’estudi incorpora també una proposta didàctica pràctica i adaptable, així com una rúbrica d’avaluació per detectar dificultats, valorar els objectius assolits i reflexionar sobre les competències desenvolupades.

Aquest treball resulta especialment rellevant en un moment en què molts centres educatius han integrat tecnologies digitals de manera accelerada, sovint sense una orientació clara. McGeary ens recorda que la veritable innovació no rau en les eines, sinó en el criteri pedagògic amb què s’utilitzen.

En definitiva, “Empantallats” és una aportació acadèmica de gran valor per a docents en formació i en actiu, ja que ofereix una visió crítica, reflexiva i constructiva sobre el paper de la tecnologia a l’aula. Ens convida a repensar el nostre vincle amb les TIC i a situar l’alumne —i no la pantalla— al centre del procés educatiu.


McGeary, M. (2018). “Empantallats”: una reflexió crítica sobre l’ús de les TIC en educació [Treball de Fi de Màster, Universitat de les Illes Balears]. Tutor/a: Gemma Tur Ferrer.


Comentarios

Entradas populares de este blog

EL CONNECTIVISME

  EL CONNECTIVISME  Ès una  teoría del aprenentatge desenvolupada per George Siemens i Stephen Downes. Defensa que el coneixement es construeix a través de xarxes d’informació i connexions entre persones, tecnologies i recursos digitals. En l’era digital, l’aprenentatge ja no depén únicament de la memòria individual, sinó que s’expandeix mitjançant la interacció amb altres persones i sistemes tecnològics. Principis Clau del Connectivisme L’aprenentatge ocorre en xarxes  → No és només un procés intern, sinó que es basa en la connexió amb diverses fonts externes (persones, bases de dades, comunitats en línia). La tecnologia és essencial  → Internet, les xarxes socials i les plataformes digitals tenen un paper fonamental en la construcció del coneixement. El coneixement està en canvi constant  → La informació evoluciona i es renova ràpidament, per la qual cosa l’aprenentatge ha de ser continu. La capacitat de filtrar i avaluar la informació és clau  → No ...

Tecnologia, Entreteniment i Disseny

Tecnologia, Entreteniment i Disseny   El video adjunta, el considerem, TED é s a dir,   Tecnologia, Entreteniment i Disseny   en anglès;  organització sense ànim de lucre que es dedica a   difondre idees que val la pena compartir , normalment en forma de   xerrades breus i potents   (TED Talks) que poden tractar temes com la ciència, l’educació, la psicologia, la cultura, l'activisme, la innovació, etc. Aquesta proposta trenca en el model tradicional, i pretén motivar, obrir portes i fer conèixer  una educació més   inclusiva, flexible i centrada en l’alumne .  És especialment rellevant en l’era digital, on els recursos en línia poden complementar (i fins i tot millorar) l’experiència d’aprenentatge.  Els videos permeten q ue cada alumne aprenga al seu ritme, repetint les lliçons si cal i avançant quan estigui preparat. Açó es una bona ferramenta a la que es pot acudir per recordar información o termes. La proposta de la c...